Bali

Suuntasimme syksyllä Aasiaan. Ensimmäinen pysähdys oli Singaporessa ja muutaman yön jälkeen matka jatkui kohti Balia. Päädyimme tilaamaan lennot Finnairilta koska heillä on nopein yhteys Aasiaan. Finnairin verkkopalvelussa ei ollut mahdollista varata meidän kombinaatiota, mutta asiakaspalvelun kautta lennot löytyivät sujuvasti ja kokonaisuudelle  kertyi hintaa 927 euroa. Eli kyseessä lennot: Helsinki, Singapore (3 yötä), Bali, Singapore, Helsinki. Singaporen ja Balin väliset lennot lensimme Garuda Indonesialla.

Matkat Balille

Balin matkan varasimme suomalaisen I Love Bali -matkatoimiston kautta. Heiltä valitsimme räätälöidyn häämatkapaketin. Ensimmäisenä kohteena Balilla oli Ubud jossa majoituimme Santi Mandalan omalla uima-altaalla varustettuun huvilaan. Kolmen yön jälkeen oli luvassa siirtyminen pienelle Gili Meno saarelle ja majoittuminen Seri Resortissa. Neljän yön kuluttua oli luvassa viimeinen siirtyminen ja kohteena Seminyak / Kuta. Pakettiin kuuluivat aamupalat sekä kaikki kuljetukset myös venematkat Gili-saarille. Tämän lisäksi puhelimitse oli saatavissa apua suomenkielellä ja mahdollista ostaa retkiä. Matkan varaaminen I Love Bali -matkatoimistosta tapahtui kätevästi sähköpostilla. Kokonaishinnaksi (ei sis. lentoja) tuli 2153 euroa kahdelta hengeltä ja summa maksettiin kuukautta ennen matkaa suomalaiselle pankkitilille. Muitakin vaihtoehtoja tietysti on matkan varaamiseen. Esimerkiksi Momondo-palvelussa etsit helposti lennot ja majoituksen.

Pura Ulun Danu Bratan

Olimme viettäneet Singaporessa siis kolme yötä, jonka jälkeen lensimme muutaman tunnin mittaisen lennon Balille Garuda Indonesialla. Lennolla kaikki sujui kuten oli suunniteltu. Rajamuodollisuudet sujuivat rutiinilla ja porttien jälkeen I Love Balin -kuljettaja odotti meitä nimikyltin kanssa. Nimikylttejä oli todella paljon ja taksikuskit kovasti yrittivät käydä kauppaa. Jos haluat välttää stressin, niin voit varata I Love Balilta myös pelkät lentokenttäkyyditykset. Kuljettajamme oli avulias, ystävällinen ja hiljainen. Hiljaisuus sopi meille suomalaisille.

Saapuminen Balille

Balilla autokyydillä liikkuminen on melko hidasta. Lentokentältä Ubudiin ei ole kuin 40 kilometriä, mutta matka kestää helposti 1,5 tuntia. Santi Mandalan huvilat ovat hiljaisella alueella, melko syrjässä. Ubundin keskustaan on noin puolen tunnin matka. Saavuimme Santi Mandalaan ja huvilamme oli upea! Oma uima-allas, makuuhuone, iso terassi alue ja ennen kaikkea oma rauha! Koska kyseessä oli häämatka, niin huvilamme oli koristeltu upeasti. Päivät kuluivatkin nauttien omasta uima-altaasta, rauhasta ja lämmöstä. Hotelilta oli järjestetty kyydistys Ubundin keskustaan, jonne suuntasimme yhtenä päivänä.

Näkymä huvilamme/villamme pihalta

Ubud

Ubud on viihtyisä pieni kaupunki jossa on kauppoja, apteekki, joogausta sekä taidetta. Ubudin tärkein nähtävyys lienee Monkey Forest, joka on yhdistelmä luontopuistoa ja Hindu-temppeleitä. Ja apinoita, niitä on todella paljon! Ubudin keskustasta on vain kilometrin matka Monkey Forestin porteille (pääsymaksu 50 000). Paikka on näkemisen arvoinen. Temppelit on upeita. Joidenkin mielestä apinoita saattaa olla liikaa ja ovat liian rohkeita. Puistossa on kuitenkin paljon henkilökuntaa jotka hätistävät yli-innoikkaita apinoita pois tai halutessasi avustavat sinua ja apinoita selffie-kuvissa. Minulta yksi apina ennähti varastamaan vesipullon kädestä, korkin aukaisu ja juominen ei tuottanut vaikeuksia tälle otukselle.

Yksi Monkey Forestin lukuisista apinoista

Nämäkin asuivat Monkey Forestissa

Monkey Forest

Temppeli Monkey Forestissa

Rehellisesti on sanottava, että Santi Mandalan ruoka ei vastaa hotellin tasoa. Aamupala on kevyehkö ja pakettiin kuulunut hotelli-illallinen ei ollut maittava. Mietimme, että olisiko pitänyt tilata "länsimaalaisen" pihvin sijaan aasialaista ruokaa? Ubudin keskustassa söimme Petani Restaurant ravintolassa jota voimme suositella. Tilasimme pihvihampurilaisen, joka oli aasialaiseksi burgeriksi erittäin hyvä.

Kolme yötä Ubudissa kuluivat nopeasti ja aikaisin aamulla oli siirtyminen Gili Meno -saarelle. Tosin heräsimme turhaan aikaisin  sillä Marina Srikandi Fast Boatin kuljetus oli yli tunnin myöhässä. Kuljetus kuitenkin lopulta saapui joka kuljetti meidät satamaan. Satamassa saimme itse raahata laukkujamme perässä ja lähtöselvitys oli hieman epäselvä. Selvidyimme kuitenkin lauttaan ja lautta
lähti vain hieman myöhässä. Parin tunnin lauttamatkan jälkeen pikaveneemme saapui Gili Trawangan -saarelle josta oli muutaman sadan metrin matka pienelle Gili Meno -saarelle. Tästä osuudesta puolestaa huolehti Seri Resort -hotellin vene jota emme meinanneet löytää. Löytäminen on vaikeaa ellei mahdotonta jos veneessä ei lue mitään eikä kukaan odota satamassa nimikyltin kanssa. Soitto I Love Bali -toimistoon ja asiat lähtivät ratkeamaan. Rantaduimme Gili Menolle jos sinä rantautumiseksi voi kutsua, sillä vene jätti meidät noin 100 metrin päähän rannasta. Olikohan laskuvesi syynä vai venekuski suivaantunut meille? Venekuski laittoi meidät kantamaan omia laukkujamme, vettä oli vyötäröön asti, helle paahtoi ja pään päällä 15 kg matkalaukku. Tätä emme odottaneet rennolta häämatkalta.

Seri Resort hotelli

Rentoutumista Gili Menolla

Matkustamisesta vähitellen toipuneena saari alkoi vaikuttaa mukavalta! Gili Meno on Gili -saarista pienin, olisiko pituutta parin kilometrin verran ja leveyttä alle kilometri. Saaren siis kävelee helposti ympäri muutamassa tunnissa. Autojahan saarella ei ole, mutta voit vuokrata polkupyörän ja tutustua paikallisiin oloihin ja ihmisiin. Sanomattakin on selvää, että saaren palvelut on rajalliset. Kauppoja ei käytännössä ole, muutamia kioskipisteitä lukuunottamatta. Hotellitarjontakin on erittäin rajallista ja "makea" suihkuvesi ei ole itsestäänselvyys. Parasta Gili Menolla on vain hengailla rauhassa nauttien lämmöstä, maisemista ja merestä. Merivesi on todella kirkasta ja snorklaamalla näet koralleja ja todennäköisesti isoja merikilpikonnia. Me vuokrasimme veneen  kuljettajalla tunniksi, tällä lyhyellä retkellä näimme monta kertaa kilpikonnia. Saaren parhaaksi ravintolaksi valitsimme Ya Ya Warungin. Ravintola ei välttämättä ulkonäöllisesti tee vaikutusta, mutta hyvää ruokaa sieltä sai edullisesti. Paistettu kana oli suussa sulavaa! Mitä luultavimmin tarjottu kana oli tuoretta, sillä ravintolan ympäristössä liikkui kanoja runsaasti. Neljä päivää kuluivat mukavasti saarella nauttien rauhasta. Paluumatka Gili Menolta pääsaarelle Trawanganiin sujui nyt hyvin, matkalaukut kuljettiin rannasta veneelle puolestamme sekä vene rantautui mahdollisimman lähelle rantaa. Jatkokuljetus Trawanganista lähti pari tuntia myöhässä ja automatka satamasta Seminyakiin kesti kolme tuntia. Olimme siis vasta illalla perillä. Kaiken kaikkiaan emme olleet lainkaan tyytyväisiä Marina Srikandi Fast Boatin -palveluihin.

Gili Meno

Gili Menon hiljainen rantakuja

Auringonlasku Gili Menolla

Seminyak ja Kuta

Seminyakissa majoitumme Puri Saronissa. Puri Saronin ympäristö oli suhteellisen rauhallista, rannalla oli muutamia ravintoloita ja livemusiikkia. Turistit ja meininki olivat vain kolmen kilometrin päässä Kutalla. Kolme kilometriä on lyhyt matka, mutta helteessä se on pitkä. Tämän vuoksi käytimme taksia tämän matkan kulkemiseen. Blue Bird Groupin taksit ovat luotettavia, he käyttävät mittareita. Ongelma on, että näitä takseja on vaikea erottaa kopioista sekä kadulla ei välttämättä ole tarjolla heidän pirssejä. Matkustimme Blue Bird Groupilla sekä kilpailijoilla. Blue Bird Groupin kohdalla mittari näyttää hinnan eikä tinkimismahdollisuutta ole, matkan hinta on lähes puolet halvempi kuin kilpailijoilla. Kilpailijoiden kohdalla tietysti joutuu tinkimään. Hinnat ovat kuitenkin kaikilla edullisia ellei kohdalla satu Balin pahin huijaritaksi. Tämän kolmen kilometrin matkassa kuluu helposti puolisen tuntia, liikenne on ruuhkaista.

Surffaaja hotellimme edustalla

Kutalta löytyy runsaasti palveluita, varsinkin yökerhoja on paljon. Kutan tunnetuimmat ostoskeskukset ovat Beachwalk (mm. Mango, Zara, Bershka ym), Discovery Mall (Bali matkamuistoja sekä muutamia merkkiliikkeitä) sekä Mali Bali Galeria. Ravintolatarjonta on laajaa,
Mäkkärikin löytyy. Me kävimme syömässä mm. Jamie's italian -ravintolassa.  Jamies's Italian ei tuottanut pettymystä. Palvelu oli erinomaista ja ruoka maistuvaa. Tietysti hintataso on hieman korkeampi kuin paikallisissa ravintoloissa, mutta korkean hinnan  maksaa mielellään laadukkaasta länsimaalaisesta ruuasta. Kuten jo mainitsin, niin yökerhoja Kutalla on paljon. Meininki on melkoista, musiikki pauhaa kovalla, sisäänheittäjiä on kadulla ja huumeita on tarjolla. Yökerhon keskellä on pieniä aukio. Siinä oli ennen yökerho, mutta nyt siinä on pysähdyttävä muistomerkki. Vuonna 2002 paikalla tapahtui pommi-isku jossa kuoli 202 ihmistä. Suurin osa uhrireista oli turisteja ja heistä 88 oli kotoisin Australiasta.

Kutan rannalle ei ollut asiaa lomamme aikana. Tuulinen keli nosti liian isoja aaltoja uimiseen, mutta tietysti surffarit pitivät isoista aalloista. Uimisen sijaan oli keksittävä muuta ohjelmaa. Ostimme I Love Balin kautta retken Ulun Danu Bratan temppelille. Hinta kahdelta hengeltä oli yhteensä 100 euroa, siltäen ilmastoinnilla varustetun auton omalla kuljettajalla, pääsyliput sekä lounaan. Eli siis ihan oma kuljettaja käytössämme eikä muita turisteja kyydissä,luksusta varsin kohtuullisella hinnalla. Ensimmäiseksi suuntasimme Bali Botanic -puutarhaan joka ei säväyttänyt meitä. Toki siellä oli hienoja puita ja kasveja. Teimme pikaisen kierroksen ja jatkoimme matkaa Pura Ulun Danu Bratan -temppelille. Tämä temppeli lienee Balin kuuluisin, onhan se painettu 50 000 rupian seteliinkin. Temppeli oli upea, mutta odotettua pienempi. Temppelin ympäristössä oli paljon muitakin turisteja ja selffiekuvia otettiin runsaasti. Jatkoimme matkaa ja kävimme ihastelemassa vesiputousta Mundukissa. Reitti kierteli upeissa maisemissa ja pysähdyimme välillä meidän pyynnöstä ottamaan valokuvia. Kävimme tässä välissä buffetlounaalla, tarjolla oli paikallisia herkkuja. Retken lopulla vierailimme Taman Ayun -temppelissä josta suuntasimme kiireisesti Tanah lot -temppelille. Ehdimme merenrannalla  sijaitsevalla temppelille ajoissa eli ennen auringonlaskua. Paikalla oli hurjasti turisteja ja lisäksi pilvet estivät täydellisen elämyksen. Myöhään illalla olimme hotellilla. Aamusta lähtien olimme liikenteessä ja kokonaishinta oli vain 100 euroa. Meidän mielestä tämä oli halpaa ja rentouttavaa.

Maisemakuvaa retkeltä

Tanah Lot

Reilun kahden viikon loma oli tullut päätökseen. I Love Balin kuljettaja nouti meidät hotellilta ja saattoi lentokentälle. Kiitoksien kera hyvästelimme kuljettajan ja siirryimme lähtöselvitykseen. Balilta lensimme Singaporeen. Singaporessa muutaman tunnin vaihto ja jatkoimme Finnarille matkaa kohti kotia.