Formulamatka Barcelonaan omatoimisesti

Huomasin valmiiden formulamatkojen olevan huikean kalliita. Euroopankin kohteistakin olisi saanut helposti maksaa tuhat euroa ja vielä päälle pääsyliput. Katsoin pelkkiä lentoja ja kalliitahan ne olivat koska hinnoittelu on kysynnän mukaan. Hintaan varmasti vaikuttaa matkatoimistojen paikkavaraukset jotka ovat tietysti perjantain lennolle ja paluu heti maanantaina. Huomasin kuitenkin, että jos saapuisikin vasta lauantai-illaksi ja lähtisi vasta keskiviikkona pois, niin säästöä tulisi sievoisesti. Tein laskutoimituksia ja päädyin, että noin 500 eurolla tekee formulamatkan pitäen sisällään lennot, hotellin sekä kisaliput. Laskelmat ja varaukset on tehty maaliskuun lopulla.

Red Bull vauhdissa Barcelonassa


Lennot Norwegianilla

Ensimmäiseksi varasin lennot. Norwegian oli Finnairia edullisempi ja tarjosi suhteellisen hyvät lentoajat. Lisäksi minulle oli kertynyt 200 euron edestä Norwegianin pisteitä. Valinta oli selvä. Pisteet kun jätetään huomioimatta, niin suorat lennot maksoivat henkeä kohden 241 euroa pitäen sisällään ruumaan menevät matkatavarat. Ilman ruumaan meneviä matkatavaroita hinta olisi ollut noin 200 euroa. Kyseessä siis lauantai iltapäivän lento ja paluu keskiviikkona aamulla. 

Hotelli nettivaraamosta

Barcelona on iso kaupunki ja tottunut urheilutapahtumiin, joten hotellikapasiteetti ei ole ongelma edes formulaviikonloppuna. Toki viikonlopun ja formuloiden takia hinnat ovat korkeampia. Etsin keskitason hotellia hyvällä sijannilla. Melko nopeasti löytyikin Hotel Viladomat Managed by Silken -hotelli jossa neljä yötä maksoi 422 euroa eli henkeä kohden 211 euroa. Aamupaloja hotelliin ei kuulunut, mutta se ei olisi ollutkaan tarpeen koska mukavia kahviloita oli lähistöllä paljon.

Kisaliput Barcelonaan

Seuraavaksi ostovuorossa oli kisaliput. Selvittelin, että Barcelonan F1-radalla ns. General Admission on hyvä valinta. Kyseessä on siis alueliput, ne kaikkein edullisimmat. Niillä kuitenkin pärjää hyvin koska Barcelonan radalla yleiset alueet ovat laajat ja tarjoavat mukavan nurmisen rinnealustan. Sunnuntai kisalippu maksoi toimistuskuluineen 115 euroa. Lippuja tuntui olevan myynnissä kisasivustolla sekä muutamissa eri verkkokaupoissa. Hintaerot olivat melko pieniä joten päädyin ostamaan liput virallisesta lippukaupasta

Kuljetukset kisa-alueelle

Formularata sijaitsee melko lähellä Barcelonan keskustaa, noin 30 kilometrin päässä. Monet suosittelevat junayhteyttä ja se olikin kätevä ja halpa tapa siirtyä kisapaikalle. Menopaluulippu maksoi 5,10 euroa. Junalinja on R2 ja oikea pysäkki on Montmeló josta on reilun puolentunnin kävelymatka kisa-alueelle. Jos et jaksa kävellä, niin kahdella eurolla paikallisbussi vie sinut juna-aseman läheisyydestä kisa-alueelle.

Barcelona Sants -asemalta lähtevät kisajunat (R2-juna)

Kokemuksia ja matkatarinaa kisamatkasta Barcelonaan

Matka alkoi luonnollisesti Helsinki-Vantaan lentokentältä. Aiemmin olimme käyttäneet Lentoparkin pysäköintipalveluita, mutta Flypark tarjosi edullisemmin pysäköintiä. On todettava, että paluuta Lentoparkin asiakkaaksi ei ole, sillä Flyparkin palvelu oli huomattavasti nopeampaa ja ystävällisempään. Lentokentällä tutut kuviot ja hetkeä myöhemmin olimmekin jo matkalla Barcelonaan. Näppärä juttu kun Norwegianin lennoilla on ilmainen wifi, tosin eihän se kovin ripeä ollut.

Barcelonan lentokentältä pääsee R2 junalla keskustaan. Halusimme helpottaa lomaa joten otimme taksin. Taksit ovat luotettavia, niissä on mittarit eikä hintaeroja taksien välillä ole. Taksikyyti keskustaan maksoi noin 25 euroa ja korttimaksukin onnistui. Koska oli jo ilta, niin meidän piti lähteä samantien katsomaan vähän kaupunkia ja erityisesti julkisiayhteyksiä sillä aamulla meidän tulisi olla junan kyydissä.

Liikkuminen Barcelonassa

Hotelliltamme oli noin reilun kilometrin kävelymatka Barcelonan päärautatieasemalla (Barcelona Sants). Se oli siis paikka jossa meidän tulisi olla sunnuntai aamuna matkalla F1-radalle (R2-juna). Aseman aulassa oli runsaasti lippuautomaatteja jossa kävi myös korttimaksu. Hämmentävää, että metro-opasteita ei näkynyt missään, mutta lopulta metrolle vievä käytävä löytyi. Metrokäytävällä puolestaan oli metron lippuautomaatteja joihin myös kävi korttimaksu. Ostimme T10 -kortin jolla voi tehdä kymmenen matkaa metrolla ja hintaa kortilla oli 10,20 euroa.

Kaupungin sisällä myös taksi on hyvä vaihtoehto liikkumiseen. Noin 5-8 euron hinnalla kaksi henkilöä matkustaa melko pitkänkin matkat ja metro kuitenkin maksaa kahdelta jo 2 euroa.

Formula sunnuntain

Olimme lukeneet, että formularadalle olisi hyvä suunnata varhain, puhutaan kuitenkin suurista yleisömassoista ja tietysti parhaat katselupaikat viedään aikaisin. Saavuimme kävellen Santsin asemalla jo kello kahdeksan aikoihin, joimme samalla asemalla myös aamukahvit. Lippuautomaatista ostimme liput (5,10 € per henki) Montmelón asemalle ja takaisin. Lähes samantien juna lähtikin ja junassa oli vielä aamusta mukavasti tilaa. Junamatka kesti puolisen tuntia ja olimme saapuneet pieneen Montmelón taajamaan. Taajamassa oli jo markkinakojut ja terassit auki, noin puolen kilometrin päässä paikallisliikenteenbussit odottivat kisavieraita. Bussilippu rata-alueen kupeeseen maksoin 2 euroa. Mikäli alkoholi maistuu, niin terassit kannattaa hyödyntää sillä kisa-alueella ei myydä alkoholia lainkaan.

Suuntasimme pääporteille jonne oli vähän jonoa kertynyt. Turvatarkastuksia kuitenkin tehtiin ripeästi ja jono eteni. Reppujen sisälle katsottiin tarkkaan, tosin jokaista taskua ei kuitenkaan käyty lävitse. Tässä vaiheessa monilta takavarikoitiin limpsatölkkejä ja tiestysti alkoholijuomia myös. Muoviset vesipullot kuitenkin oli sallittuja. Ennakkoon oli peloteltu, että alueelle ei saisi tuoda järjestelmäkameroita.

Ennen kuin aloimme etsiä katsomopaikkoja, kävimme Fanzonella jossa oli sirkushuveja ja fanituotteita tarjolla. Fanituotemyymälä olikin massiivinen ja hinnat varsin korkeita. Avaimenperä irtosi noin 20 eurolla ja lippalakki 45 eurolla. Fanialueella DJ soitti musiikkia ja tanssiesitykset olivat käynnissä.

Kimi Räikkönen tanssimassa Fanzonella

Tämän jälkeen lähdimme hieman kiireellä etsimään katsompaikkoja, pikkuformulakisat olivat jo alkamaisillaan. Kävelimme lähtösuoran suuntaisesti kohti mutkayhdistelmiä Kävelymatkat rata-alueella ovat yllättävän pitkiä tosin onhan radallakin pituutta 4,6 kilometriä.



Päädyimme kohtaan josta näki 7, 8 ja 9 mutkat eli näkyväisyys oli hyvä. Tämä kohta on merkitty yllä olevaan kartaan punaisella nuolella. Lisäksi kohdassa oli näkyväisyys kahdelle screenille. Kansa olikin täyttänyt katsomon hyvin, mutta sekaan mahtui vielä. Mukavuuden takia kannattaa ottaa mukaan piknik-viltti tai retkituoli, niin ei tarvitse tuntikausia seisoskella. Ehkä viltti on näistä kahdesta parempi vaihtoehto. Toinen hyvä katselupaikka olisi ollut 4 mutka. Siinä olisi ollut huomattavasti enemmän tilaa sekä mukavampi nurmialusta, mutta ei tv-screeniä.  Näiden kahden katsomoalueen väliin jäi virkistysalue jossa oli tarjolla virvokkeita, syötävää sekä wc-tilat. Mainittakoon vielä kerran, että Barcelonan F1-radalla ei myydä olutta (paitsi alkoholitonta).  Ruoka ja juomat alueella ovat tietysti kalliita, kaksi hodaria ja limpsat maksavat noin 20 euroa.

Tämä on tekstissä mainittu katsomo jossa olimme

Aika kului mukavasti katsomossa odotellessa F1-kilpailua. Kuninkuusluokkaa ennen oli pienempiä formuloita, Porsche-cupia ja kuljettajien paraati jossa saattoi nähdä Kimi Räikkösenkin vilaukselta. Itse kilpailua en käy tässä tarkemmin läpi, mutta Räikkönen keskeytti ja Bottas oli toinen. Välittömästi kilpailun jälkeen portit radalle avattiin ja suuret yleisömassat juoksivat kohti pääsuoraa ja palkintokoroketta. Tässä vaiheessa on oltava nopea jos haluaa päästä katsomaan palkintojenjakoa. Oikeastaan on hieman ennakoitava ja siirryttävä lähelle porttia, yksi portti on yllä olevan kartan kohdassa A.

Kilpailun jälkeen alueen ulkopuolella olut virtasi lukuisilla terasseilla, kylmä tölkki olutta maksoi 1 euron. Juna-asemalle vievä bussi oli pahasti ruuhkautunut, joten katsoimme järkeväksi kävellä juna-asemalle. Juna-asema oli myös ruuhkautunut ja junalle sai jonottaa reilut puoli tuntia mikä sinänsä ei ollut aivan kauhean pitkä aika.

F1-autot radalla kisaamassa

Tulokset, Bottas oli toinen
Kohti lähtösuoraa kisan jälkeen
Turva-autolle oli käyttöä Barcelonassa

Kimi Räikkösen varikkopilttuu kisan jälkeen


Barcelona nähtävyydet

Formuloiden jälkeen meillä oli kaksi kokonaista päivää tutustua Katalonian pääkaupunkiin Barcelonaan. Kaupungin suosituin ja tunnetuin nähtävyys on Sagrada Famílian kirkko. Lyhyesti sanottuna se on valtavan kokoinen kirkko, jonka rakentaminen on aloitettu 1882 ja tämä on vieläkin keskeneräinen. Lähdimme varhain aamulla kirkolle ja iloitsimme ettei edes lippujonoja ole tähän aikaan. Lippuluukulla selvisi kuitenkin, että kirkkoon on myyty ennakkoon paljon lippuja. Saimme liput, mutta niillä pääsi kirkkoon vasta kello 16:30. Eli kannattaa ehdottomasti ostaa liput ennakkoon. Lipuissa on ns. aikaslotti eli määritetty mihin kellonaikaan lipulla pääsee sisälle. 

Sagrada Família kirkko

Sagrada Família kirkkoa voi myös ihailla pelkästään ulkoa. Sisältä kirkko ei ole kovin kummoinen, todella pelkistetty. Kirkon tornista kuitenkin aukeaa hienot näköalat kaupunkiin. Pääsylippu kirkkoon sekä torniin maksaa yhteensä 35 euroa hengeltä eli todella kallista. Verkosta liput saa hieman halvemmalla.

Sagrada Família kirkon on suunnitellut Antoni Gaudí. Hän oli katalonialainen arkkitehti, jonka käden jälki näkyy Barcelonassa. Jatkoimme Gaudínin arkkitehtuurin ihastelua  Güellin puistossa johon myös kannattaa ostaa liput ennakkoon. Puistossa on myös käytössä "aikaslotit". Puistoon on ollut ennen ilmainen sisäänpääsy, mutta valtavien turistimassojen vuoksi puistoon on asetettu vajaan 10 euron sisäänpääsymaksu. Ilman maksua pääsee kiertämään puiston laitamille, mutta arkkitehtuuriluomuksia ei näe. 

Guellin puisto

Barcelonan ranta

Seuraavana päivänä liikuimme Barcelonan rantamaisemissa. Jos sää olisi ollut helteisempi, niin ranta olisikin ollut kutsuva. Rannan läheisyydessä on paljon hienoja maisemia sekä tekemistä mm. akvaario sekä suuri ostoskeskus. Kun rantabulevardit on nähty, niin on helppo suunnata lähellä olevaan goottilaiseen kortteliin jossa on paljon pieniä putiikkeja. Sieltä puolestaa on lyhyt matka Barcelonan tärkeimmälle kävelykadulle Las Ramblas joka on erittäin vilkas kohtaamispaikka. Kävelykadun varrella on runsaasti kauppoja sekä ravintoloita. Ja jos nälkä yllättää, niin kannattaa piipahtaa hieman sivummalla Julivert Meu:ssa. Julivert Meu:ssa on tarjolla paikallisia ruokia edulliseen hintaan ja maku ja hinta olivat kohdillaan. Toinen ravintola mitä kannattaa kokeilla on Can Culleres joka on Barcelonan vanhin ravintola, perustettu jo vuonna 1700-luvulla! Ruoka ei ehkä ollut huippua, mutta hyvää ja varsinkin ravintolan historian takia kannattaa käydä illallisella siellä.

Kokonaisuudessaan tämä reissu oli varsin onnistunut ja väittäisin ettei kovin paljoa halvemmalla pääse katsomaan formuloita. Tietysti Unkarin matkan voi tehdä hieman halvemmalla. Täytyy tosin rehellisesti sanoa, että Barcelona ei ollut mitenkään poikkeuksellisen hieno kaupunki jos esimerkiksi vertaa Roomaan tai Pariisiin. Mutta Barcelonassa kuitenkin ajetaan formuloita!

Kommentit