Thaimaa: Bangkok ja Cha-Am

Lähtöpäivä 3.1.2015

Varasimme Aurinkomatkoilta 11 päivän mittaisen Bangkok­Cha Am yhdistelmämatkan. Ensimmäiset 4 yötä vietetään Bangkokissa hotelli Naraissa ja loput 7 päivää rantalomakohteessa Cha­Amissa, hotellissa Methavalai. Tosin meidän tapauksessa varasimme lisäksi 2 päiväisen retken Kwai­joelle, joten Bangkokissa olemme vain 3 yötä.

Finnairin suoralento Thaimaahan lähti illalla Helsingistä. Lentolla oli tuttuun tapaan kaksi ateriaa ja ajankuluksi henkilökohtainen viihdejärjestelmä. Kun kyseessä on Finnairin mannertenvälinen reittilento, niin matkan hintaan kuuluu ruuat sekä alkoholipitoiset ruokajuomat. Alkoholittomia juomia sai ilmaiseksi vapaasti koko matkan ajan. Yön ajan lensimme ja saavuimme Bangkokiin seuraavana aamuna.

Saapuminen Bangkokiin 4.1.2015

Bangkokin katunäkymää hotellista

Lennon jälkeen olimme luonnollisesti väsyneitä koska lentokoneessa emme saaneet unta ja lisäksi viiden tunnin aikaerosta toipuminen vaatii aikansa. Hotelliin saavuttaessa otimme heti pienet nokoset. Hotellina meillä oli Narai, joka sijaitsee melko lähellä nähtävyyksiä Silom ­kadulla, hyvin lähellä Patpongin kaupunginosaa. Lähin ilmajuna­asema sijaitsee 500 metrin päässä. Ilmajuna eli Skytrain (BTS) onkin kätevä ja edullinen tapa liikkua Bangkokissa. Linjoja on vain kaksi Sukhumvit Line ja Silom line. Näiden linjojen vaihtoasema on Siam, jonka yhteydessä on paljon ostoskeskuksia. Minkäänlaisia aikatauluja emme huomanneet, vaan linjat kulkevat non­stoppina eikä seuraavaa junaa tarvitse odotella kuin muutama minuutti. Matkan hinta riippuu matkan pituudesta, yleisesti noin 20­-40 bahtia eli 50 senttiä ­ 1 euroa. Liput ostetaan automaatista kolikoilla ja asemalla voi setelit rikkoa kolikoiksi tarvittaessa.

Chinatownissa on tunnelmaa iltaisin
Kun olimme hieman levänneet ja käyneet suihkussa, niin etsimme lähimmän ruokaravintolan. Hotellin lähistöllä ei ole kauheasti ruokatarjontaa, paitsi pieni kauppakeskittymä. Tässä pienessä ostarissa kokeilemisen arvoinen on Lee Cafe, jossa ruoka­annokset maksaa 99 bahtia. Lisäksi lähistöllä on pieni kadunpätkä ruokakojuja, jossa kannattaa käydä ainakin nuuskimassa katukeittiön tuoksuja. Patpongin suuntaan mentäessä (Lumphinin puistoon päin) löytyy amerikkalaisia pikaravintoloita mm. Mc Donald's ja KFC. Naira hotellilta matkaa on noin 1 km pikaruokaloihin.
Illan tultua väsyneitä sinnittelimme Chinatowniin. Menimme Tuk­Tukilla, joka on yksi varteenotettava kulkuneuvo Bangkokissa. Matkaoppaissa on kerrottu, että yleisesti pitäisi päästä noin 100 bahtilla tai alle sen liikkumaan Bangkokissa. Meidän kohdalla yleensä jouduimme maksamaan 150 bahtia kyydistä eli noin 4 euroa. Tuk­Tuk kuskit voivat kyllä tarjota 10 bahtillakin kyyditystä, mutta silloin ennen määränpäätä vieraillaan muutamissa korukaupoissa ja tästä kuski saa palkkansa. Bangkokin Chinatown oli näyttävä iltavalaituksessa. Myyntikojut oli asetettu kummallekin puolelle tietä. Pääosin myynnissä oli katuruokaa, mutta myös koruja, kankaita, posliinia ja erilaisia matkamuistoja. Palasimme hyvissä ajoin takaisin hotellille nukkumaan.

Bangkokin tärkeimmät nähtävyydet päivässä 5.1.2015

Maanantaina suuntasimme aamusta katsomaan Suurta palatsia (wat phra kaew) ja Wat Phota eli makaavaa Buddhaa. Kävelimme läheiselle Chong Nonsin ilmajuna­asemalle, jolla matkasimme Saphan Taksin asemalle Chao Phraya joen rannalle. Rannalla oli hieman epäselvää minkä veneyrittäjän veneellä olisi edullisinta matkata Kuninkaalliseen kaupungiin (Ko Rattanakosin) jossa sijaitsee Suuri Palatsi ja Wat Pho. Ajauduimme pitkähäntäveneen kyytiin, joka maksoi jokea pitkin. Venepoikkesi Wat Arun temppelin edustalla josta saimme napattua hyvät valokuvat.

Rannasta on lyhyt kävelymatka nähtävyyksille. Suuntasimme rannasta katsottuna oikeaan, jonka temppelialueella sijaitsi Thaimaan pisin lepäävä Buddha. Patsas on tehty rapatusta tiilestä, joka on kullattu. Pituutta on 46 metriä ja korkeutta 15 metriä. Patsas on ehdottomasti näkemisen arvoinen, mutta patsaan lisäksi samalla alueella on paljon nähtävää mm. pienempiä Buddha- patsaita ja temppeleitä. Vierailessa temppelialueella on muistettava asiallinen pukeutuminen eli polvet ja olkapäät pitää olla peitettyinä. Jonkin verran joustoa tämän asian suhteen näytti olevan ainakin miesten kohdalla ja osalla oli lyhyitäkin shortsia päällä. Makaavan Buddhan aulassa oli kevyesti pukeutuneille tarjolla pitkiä viittoja. Kaikkien kuitenkin tulee ottaa kengät pois astuessaan temppeliin.

Wat Phon vieressä näkyy Suuren palatsin muurit. Sisääkäynti on kuitenkin kaukaisemmassa päädyssä, noin 500 metrin päässä. Sisäänkäynnille käveltäessä saatat törmätä huijareihin, jotka kertovat Suuren palatsin olevan kiinni. Me törmäsimme kahteen henkilöön, toinen kertoi kuninkaan vierailun vuoksi alueen olevan kiinni ja toisen mukaan lounastauon vuoksi Bangkokin suosituin nähtävyys on kiinni pari tuntia. Samaan aikaan muurien kaiuttimista kerrotaan englanniksi ettei pidä luottaa kehenkään alueen ulkopuolella. Huijareilla saattaa kaulassa roikkua aidon näköisiä henkilökortteja, jotka saavat heidät vaikuttamaan olevan Suuren palatsin työntekijöitä. Huijareiden tarkoituksena on ilmeisesti ohjata turisti kalliiseen matkamuistomyymälään kuluttamaan aikaa kunnes alue on taas auki. Toinen huijari ehdotti, että ostaisimme pääsyliput jostain erillisestä toimistosta kolmen kilometrin päästä. Luonnollisesti ilman jonoja ja hän voisi Tuk­Tukillaan viedä meidät. Eli yhteenvetona alue on auki joka päivä aamusta myöhäiseen iltapäivään ja liput saa pääporttien jälkeen löytyvästä lipputiskistä.

Suuri palatsi lienee Bangkokin suosituin nähtävyys ja turisteja olikin paljon. Alue koostuu lukuisista rakennuksista, mutta vaikuttavin alue on heti porteista sisään astuessa. Alueella on upeita Buddha patsaita ja koristeellisia temppeleitä. Kullasta ei ole säästelty. Perusteellinen alueen läpikäyminen veisi varmasti koko päivän, mutta olisi uuvuttava 30 asteen helteessä. Temppeleille kannattaakin suunnata heti aamusta ja huomioida, että alueella menee paljon aikaa. Suuresta palatsista löytyy lisätietoa palaces.thai.net

Koko päivä kului nopeasti nähtävyyksiä katsellessa, palasimme hotellille Tuk­Tukilla. Tällä kertaa matka olikin pidemmän tuntuinen johtuen ruuhkista joita kuski vältteli kulkemalla kaikenmaailman sivukujia pitkin. Illalla käväsimme Patpongin iltamarkkinoilla. Iltamarkkinoilla oli myynnissä paljon erilaista turistrikrääsää, piraattilaukkuja ym. Aiemmin alue on ollut tunnettu tyttöbaareista, mutta nyt alue vaikutti melko siistiltä. Pari miestä mainosti tosin liveshowta, mutta muuten prostituutio ei näkynyt kun pysytteli pääkadulla.

Ostoskeskukset Thaimaassa 6.1.2015

Suomessa loppiainen, mutta Thaimaassa normaali arkipäivä. Tämä päivä oli pyhitetty shoppailulle. Ilmajunalla pääsimme hetkessä Siamin ­asemalla jonka läheisyydessä on lukuisia ostoskeskuksia ja ainakin yksi tavaratalo. Siam Center on alueen ensimmäinen ostoskeskus ja se on suoraan yhteydessä Siamin ilmajuna­asemaan. Tässä ostoskeskuksessa on mm. Victoria Secret sekä 21 Forever vaatekauppa. Lisäksi saatavilla on kalliimpia designvaatteita.

MBK ostoskeskus Bangkokissa

Siam Centrestä on suora yhteys Siam Discovery Centreriin, jossa on mm. vahakabinetti sekä samankaltaisia desingvaatekauppoja kuin Siam Centressä. Siam Discovery centeriä vastapäätä on MBK­ostoskeskus jossa on myynnissä melkoisesti turistikrääsää ja edullisia vaatteita. Samassa yhteydessä on pienehkö Tokyu­tavaratalo. Siam Centren vieressä on Siam Paragon ostoskeskus. Täällä tavallinen palkansaaja oikeastaan voi tehdä ostoksia vain H&M ­ myymälässä, muuten tarjontaa on lähinnä rikkaille tai upporikkaille. Upporikkaat voivat vierailla esimerkiksi Rolls Roycen myymälässä tai vaikkapa Lamborghini ostoksilla. Rikkaille on taas tarjolla mm. Loius Vuittoinia ja Pradaa. Siam Paragonissa H&M lisäksi tavallinen palkansaaja voi käydä kellarissa sijaitsevassa Sea Life ­akvaariomaailmassa jossa on mm. pingviinejä. Parhaat ostokset kuitenkin voi tehdä Terminal 21­ostoskeskuksessa. Pääset kätevästi ilmajunalla jäämällä pois E4 Asokin asemalla. Asemasta on suoraan kävelysilta ostoskeskukseen. Terminal 21 ­ ostoskeskuksessa on ehdottomasti paras tarjonta ja muutenkin ostoskeskus on tyylikäs. Eri kerroksissa on eri kaupunkien mukaisia teemoja. Ostoskeskuksesta löytyy mm. Pariisi, Lontoo ja Istanbull pienoiskoossa.

Ostoksien jälkeen ilmajuna oli jälleen ehdottomasti paras tapa palata hotellille. Ensin ilmajuna Asokin asemalta Siamiin jossa vaihdoimme toiseen linjaan jolla pääsimme Chong Nonsin asemalle. Junan vaihtokin sujui kätevästi, tärkeintä on tietää mille asemalle on menossa ja mikä on pääteasema jotta osaa lähteä oikeaan suuntaan junalla. Ilmajunan lipusta voi kätevästi seurata, missäpäin matkustaa.

Tämä olikin viimeinen päivä Bangkokissa. Kolme päivää meni hetkessä ja olisimme toivoneet paria lisäpäivää Bangkokiin tutustumiseen. Näkemättä jäi mm. Baiyoke Tower (pilvenpiirtäjä), Wat Arun ­temppeli, Jim Thompsonin talo ja paljon muuta.

Kwai­joen retki 7.1.2015

Varasimme Aurikomatkoilta retken Kwai­joelle, hintaa retkellä oli hieman päälle 200 euroa hengeltä. Hinnasta huolimatta päätimme osallistua koska kyseessä on kuitenkin legendaarinen retki jossa on paljon sisältöä. Jos olet kiinnostunut retkestä pienemmällä budjetilla, niiin kannattaa katsoa All Around Asia, joka on suomalainen retkitoimisto Bangkok­Hua Hin­Cha Am akselilla. Itseasiassa kyseistä retkitoimistoa pyöritää Aurinkomatkojen opas, mutta hän ei tietenkään voinut mainostaa omaa retkitoimistoaan toimisessaan Aurinkomatkojen oppaana. Eli tämä retkitoimisto tuli löydettyä Googlella. Tällä kertaa kuitenkin osallistuimme Aurinkomatkojen retkelle.

Aamulla pakkasimme kaikki tavarat, matkalaukut jätimme hotelliin ja Aurinkomatkat hoiti laukkujen siirtymisen rantakohteeseen Cha­Amiin retkemme aikana. Retkelle pakkasimme reppuihimme vaihtovaatteet, kamerat, taskulampun ja siistiytymisvälineet. Minibussi nouti meidät hotellilta ja matkasimme Hua Hiniin suuntaan josta otimme kyytiin oppaamme. Mukana oli Aurinkomatkojen opas sekä paikallinen opas.

Aluksi suuntasimme Kanchanaburiin. Ensimmäisen päivän ohjelmassa oli vahvasti esillä ns. kuoleman rautatie. Kyseessä on 1942 ja 1943 vuosina rakenetty 400 kilometriä pitkä junarata Thaimaasta Burmaan. Japanilaiset rakensivat tämän radan käyttäen työvoimana sotavankeja ja pakkotyöläisiä. Rajujen olojen vuoksi 180 000 työläisestä noin 90 000 kuoli rakennusonnettomuuksissa, surmattuna, nälkään tai sairauksiin. Tämän vuoksi junarataa kutsutaan kuoleman rautatieksi ja kuuluisin kohta radasta lienee Kwai­joen silta jonka mukaan on nimetty myös radanrakentamisesta kertova elokuva
Kanchanaburissa sijaitsee sotamuseo ja Don Rakin hautausmaa. Pysähdyimme tutustumaan museoon sekä hautausmaahan. Hautausmaalla oli moni satoja hautoja joihin oli haudattu sotavankeja. Hautausmaa oli vaikuttava.

Kuoleman rautatie ja sen juna

Veneillä siirryimme lauttahotellille

Kuoleman rautatiellä kuolleiden hautausmaa

Maisemia Kwai-joelta

Lauttahotelli

Kuoleman rautatie

Jatkoimme jatkaa juna­asemalle, josta nousimme junan kyytiin. Juna kulki juurikin kuoleman rautatietä pitkin kohti Burmaan. Juna oli kovin alkeellinen, ei ilmastointia, pinnat puuta, katossa tuuletin, kiskot kolisi, mutta samalla hyvin tunnelmallinen. Ensimmäisen luokan palveluihin kuului mm. vesi ja tee/kahvi. Söimme myös herkulliset munkit junassa, kun paikallinen muslimimies myi 10 bahtilla munkkeja. Tunnin verran matkasimme ja katsoimme huikeita maisemia ikkunoista. Toisinaan juna lähes kosketti kalliota ja toisella puolella taasen oli rotko. Viimeisellä asemalla nousimme pois ja jatkoimme matkaa lounaspaikkaan. Lounaaksi oli perinteistä thaimaalaista ruokaa, jonka oli valmistanut paikallinen Mon ­heimo.

Matka jatkui seuraavaksi pitkähäntäveneellä kohti Jungle Rafts ­lauttahotellia. Jälleen kerran saimme ihailla upeita maisemia! Lauttahotelli poikkeaa paljonkin tavallisesta hotellita. Isoin ero lienee, että tässä hotellissa ei ole sähköjä ja hotelli kelluu joen päällä. Hotellin on aikoinaan perustanut ranskalainen mies ja hotelilla työskentelee läheisen Mon­heimon asukkaat. Kwai­joessa oli mahdollista käydä uimassa. Virta oli kovin voimakas, joten pelastusliivit oli suositeltavaa pukea päälle ennen veteen menemistä. Lauttahotellin päästä hypättiin veteen ja virta kuljetti toiseen päähän lauttahotellia ja oli tähdättävä laituriin päästäkseen joesta pois. Jos ei osunut kohteeseen, niin lauttahotellin työntekijät noukkivat ajelehtivat turistit veneeseen. Ensimmäiseksi kun pääsimme hotellille kävimme suihkussa. Suihkun vesi oli luonnollisesti viileää koska vesi tuli suoraan joesta ja vastaavasti suihkun vedet valuivat takaisin jokeen. Vessa oli kuitenkin länsimainen ja sen likavedet otetaan talteen. Suihkun jälkeen opas vei halukkaat kyläkierrokselle jossa näiemme mm. kyläkoulun, jalkapallokentän ja pienen temppelialueen.

Iltahämärän myötä lauttahotellilla sytytettiin öljylamput palamaan ja tunnelma olikin valmis! Illalla nautimme herkullisen ranskalaisen illallisen, jonka jälkeen Mon­heimo esiintyi. Yöllä oli mukava kuunnella viidakon ääni ja monenlaisia sirityksiä kuuluikin. Herkkuja ei kannattanut jättää kovin esille, koska öinen vierailija jokirotta saattoi tulla vierailemaan. Herkkäunisen kannattaa ottaa korvatulpat mukaan, koska äänieritys on olematon lauttahotellissa ja naapuriasunnosta saattaa kuulua kovaäänistä kuorsaamista.

Kwai­joen retki jatkuu 8.1.2015

Aamiainen oli katettu 7:30 ja norsu tuli tervehtimään meitä lauttahotellille sekä katsomaan, josko olisi ananasta tarjolla. Aamiaisen jälkeen lähdimme pitkähäntäveneillä takaisin minibussille. Suuntasimme seuraavaksi norsukylään jossa ohjelmaan kuului ratsastus, bambulauttailu sekä norsushow. Norsujen jälkeen matka jatkui viimeiseen etappiin Kwai­joen sillalle. Sillan kupeessa nautimme maittavan buffetlounaan. Lounaan jälkeen oli vapaa­aikaa, jonka aikana ehti mainiosti ottamaan kuvia sillasta ja kävelemään sillalla. Siltakävelyn aikana piti hieman kuulostella, että onko junaa tulossa. Mitenkään vaarallista tämä ei ollut, sillä juna ylitti sillan todella hiljaa ja lisäksi sillalle on rakennettu pieniä "parvekkeita" johon junaa pystyi väistämään.

Sillalta matkustimme rantakohteisiin, meidän tapauksessa Cha­Amiin. Cha­Amissa hotelli Methavalaissa matkalaukkumme odottikin aulassa ja pääsimme huoneeseemme kylpemään ja lepäämään. Viikko rantalomakohteessa tekee hyvää muutaman tapahtumarikkaan päivän jälkeen.

Cha Am

Cha Am sijaitsee Bangkokista 160 km etelään ja asukkaita siellä on noin 46 000. Cha Am on nykyisin suosittu rantalomakohde, joskin huomattavasti pienempi ja rauhallisempi kuin lähellä sijaitseva Hua Hin. Cha Amin edustalla on monien kilometrien mittainen uimaranta ja rannan suuntaisesti kulkee katu, jonka varrella sijoittuvat alueen hotellit, ravintolat ja muut palvelut. Kadun pohjoispäässä sijaitsee kohteen kalastajasatama, joka on melko alkeellisen oloinen. Varsinainen paikallisten keskusta sijaitsee parin kilometrin päässä, lähellä valtatietä, juna­aseman kupeessa.

Cha Am ei ole shoppailijan paratiisi. Rantakadulla on vain pari kauppaa joissa on suppea matkamuistovalikoima sekä yksi kenkäkauppa. Sen sijaan ruokamarketteja rantakadulla on todella tiuhaan, lisäksi pankkiautomaatteja on hyvin saatavilla. Cha Amin parhaimmat ostosmahdollisuudet ovat ehdottomasti keskiviikkoiltaisin jolloin Narathip­tien itäpäässä, lähellä rautatieasemaa järjestetään yömarkkinat. Varsinaisista yömarkkinoista ei ole kuitenkaan kyse, sillä alue hiljenee jo ilta yhdeksän aikohin. Markkinoilla on myytävänä erityisen paljon katuruokaa sekä paikallisten tarvitsemia tuotteita kuten työkaluja, telkkareita, koiranpentuja ja muita päivittäistavaroita. Turisteille on myös paljon tarjolla kuten vaatteita ja koruja.

Huomattavasti paremmat ostosmahdollisuudet on 30 km päässä sijaitsevassa Hua­Hinissä, jossa on esimerkiksi joka ilta vilkkaat markkinat Dechanuchit kadulla. Taksi Cha­Am Hua­Hin välillä maksaa suuntaansa noin 400­500 bahtia eli reilun 10 euroa.

Cha Amin ravintola tarjonta on kohtuullinen. Rantakadulla hotellien yhteyksissä on siistejä ravintoloita, kadun varrella on myös katuruokaa tarjolla jossain määrin. Turistien keskuudessa ehkäpä suosituin ravintola on A­Roy, joka on Chao Lai kadulla, lähellä Narathip kadun risteystä. Ravintolan lista on pitkä ja monipuolisesti eurooppalaisesta ruuasta aina Aasialaiseen. Cha Amin kalasataman alueella on taas erinomaisia kalaravintoloita, puitteet eivät ole hienot, mutta ruoka on maukasta.

Cha Am

Alunperin Cha Am on ollut kalastajakylä

Auringonlasku Thaimassa

Yökerhoja Cha Amissa ei ole, mutta baareja on hotellien yhteyksissä. Iltaelämä on siis hyvin rauhallista. Rantakadulla on kuitenkin elävää musiikkia tarjolla esimerkiksi O­Zone ­ravintolassa josta voi myös ruokaa tilata. Ruokien hinnat on Cha Amissa varsin kohtuulliset. Edullisimmat riisi/kana annokset maksavat noin 100 bahtia eli 2,5 euroa. Kalleimmat annokset maksavat noin 300 bahtia. Iso (0,6 litran) paikallinen Chang olut maksaa noin 100 bahtia.

Paikallinen uimaranta oli ainakin tammikuun alkupuolella hyvin rauhallinen. Ranta on loiva, hienohiekkainen ja vesi on lämmintä. Tosin vesi on sameaa, mutta puhdasta. Rantatuoleja oli hotellimme edustalla vain yhdessä rivissä ja minkäänlaista ruuhkaa ei ollut. Rantatuolin päivävuokra on 100 bahtia. Cha­Amin rannalla liikkui paljon innokkaita rantamyyjiä: laukkuja, hedelmiä, koruja ja selffietikkuja. Kannattaa muistaa, että keskiviikko on rannan siivouspäivä jolloin kaikki rantatuolit on kerätty pois. Varhain torstaina tuolit tuodaan taas takaisin. Ranta näyttää silloin erityisen hienolta.

Edellä onkin mainittu jo paljon asioita joilla saa päivät kulumaan rauhallisessa Cha Amissa. Cha Amissa on myös paljon polkupyörävuokraamoita ja se onkin hyvä tapa tutustua rantakaupunkiin. Polkupyörän saa vuokrattua 100 bahtilla päiväksi. Polkupyörällä kannattaa suunnata vaikka kalasatamaan katsomaan paikallista elämää. Matkalla rantaväylää pitkin voi pysähtyä katsomaan vaikkapa temppeliä jossa on norsu­ ja Buddhapatsaita.

Päiväretki Phetchaburiin

Keskiviikkona teimme omatoimisen päiväretken noin 50 km päässä sijaitsevaa Phetchaburiin eli ns. timanttikaupunkiin. Aurinkomatkoilla retki olisi maksanut 50 euroa hengeltä eli 2000 bahtia. Omatoimisesti Phetchaburiin pääsee kuitenkin halvemmalla, Methavalai hotellin edessä ollut taksikuski lähti meitä kyyditsemään 1500 bahtilla Phetchaburiin ja takaisin.

Kaupungin merkittävimmät nähtävyydet ovat Rama IV:n kukkulan päälle rakennettuma vanha palatsi sekä tippukiviluolastoon tehty temppeli. Ensimmäiseksi kuski oli päättänyt käyttää meitä tippukiviluolastossa. Ennen tippukiviluolastoon laskeutumista törmäsimme apinalaumaan, apinoita majaili kiitettävästi alueen parkkipaikalla ja syykin oli selvä. Turisteille myytiin ruokaa syötettäväksi apinoille. Ennen luolaan pääsemiseksi piti kivuta ylöspäin muutamia kymmeniä portaita ja sen jälkeen alaspäin muutamia kymmeniä portaita. Tippukiviluolaston oli melko tavanomainen, mutta nähtävyyden tekee luolaan sijoitetut 170 buddhapatsasta. Osa patsaista oli melko isojakin. Tippukiviluolastoon ei ollut sisäänpääsymaksua eikä kukaan ollut tarkistamassa säädyllistä pukeutumista.

Luolan parkkipaikalla kuskimme odotti ja jatkoimme matkaa palatsille. Palatsille noustaa kaapelihissillä. Kaapelihissi ei ole kovin huikea elämys, vaan lyhyt radan pätkä kukkulalle jossa varsinaiset näköalat ovat. Kaapelihissi maksoi muistaaksemme 200 bahtia hengeltä ja se sisälsi sisäänpääsyn museoalueelle. Kukkulan päällä helposti vierähtää pari tuntia koska alue on laaja ja maisemat upeita. Joidenkin opastekstien mukaan kukkulalta pitäisi näkyä Burmaan asti.

Vierailut Hua Hinissä

Hua Hin sijaitsee mukavan etäisyyden päässä Cha­Amista. Valtatietä pitkin matkaa on noin 25-­30 km ja se taittuu mukavasti taksilla (noin 500 baht/suunta). Me matkustimme parikin kertaa lomamme aikana Hua Hiniin katsomaan nähtävyyksiä ja ostoksille. Rantojen takia Hua Hiniin ei kannata matkata, sillä Cha Amissa on hieman paremmat ja ennen kaikkea rauhallisemmat rannat. Hua Hinin tunnetuin nähtävyys on Apinatemppeli Khao Takiab ­kukkulalla. Alueella on todella paljon apinoita! Helpoin ja ennen kaikkea halvin tapa päästä keskustasta Khao Takiab ­kukkulalle on ottaa vihreä lavataksi. Vihreä lavataksi liikkuu tiettyä reittiä pitkin ja poimii matkan varrelta ihmisiä kyytiin. Matka maksaa vain 10 bahtia ja se maksetaan kuskille kun kyydistä jäädään pois. Khao Takiab kukkula on muuten taksin päätepiste. Khao Takiabin sivuilta löydät tarkempaa tietoa lavatakseista ja nähtävyydestä.

Apintatemppelin lisäksi voi käydä katsastamassa Hua Hinin koristeellinen rautatieaseman. Näiden parin nähtävyyden lisäksi Hua Hinissä on kohtuulliset ostosmahdollisuudet ja varsinkin yömarkkinat vetävät väkeä. Yömarkkinoilla on tarjolla vaatteita, koruja, koriste­esiteitä ja muita tuliaisia. Lisäksi katukeittöt palvelevat nälkäisiä turisteja edullisesti. Me pääsimme oikeaan katukeittiötunnelmaan kun syödessämme huomasimme viemärin kohdalla parveilevat rotat. Rotat olivat isoja, joten ruoka oli maittanut myös heille!